fredag 2 januari 2015

Fetaostbiffar

För första gången på drygt ett år har jag känt lust att blogga! För några dagar sedan la jag ut ett foto på fetaostbiffar och fick en fråga på receptet så här kommer det. Det blir biffar till ca 6 personer.

1 kg nötfärs
0,75 dl ströbröd
2 dl mjölk
1 gul lök
2 - 3 vitlöksklyftor
ca 2 tsk soltorkad tomatcreme (Zeta)
150 gr fetaost
salt och peppar

Sås:
3 dl steksky
2 dl grädde
1 dl mjölk
1 - 2 tsk tomatcreme
1/3 av fetaosten.

Börja med att blanda ströbröd och mjölk i en bunke, skala lök och vitlök riv ner dessa i ströbrödsblandningen, tillsätt tomatcremen, 2 tsk salt och 2 kryddmått peppar. Låt blandningen svälla i ca 10 min.
Under tiden skär du 2/3 av fetaosten i små kuber (ca 0,5 cm).
Tillsätt färsen och fetaosten.

Forma ganska stora biffar, försök peta in fetaosten så det är färsen som får stekytan. Stek biffarna i 10 - 15 min eller tills dem är genomstekta, lägg över dem i en eldfast form.

Sås:
Häll i 3 dl vatten och vispa ur pannan. Tillsätt grädde, mjölk, tomatcreme och fetaosten. Låt detta småkoka några minuter. Smaka av med salt och peppar. Är såsen lite för lös så red den med lite majzena.

Sila av såsen och häll den över biffarna, servera med klyftpotatis och en sallad.

Första gången jag gjorde dessa biffar strimlade jag några soltorkade tomater men sedan hittade jag Zetas soltorkade tomatcreme, bifogar en bild på den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar