tisdag 1 oktober 2013

Vitello tonnato

Vill börja med att TACKA alla er som skrivit kommentarer och peppat mig att komma tillbaka, ännu en gång TACK.

Idag publicerar jag det första inlägget på nästan 6 månader. Om några dagar är det ett halvår sedan min man dog helt oväntat i en massiv hjärtinfarkt. Det har varit en tung och jobbig tid men livet måste gå vidare.
Tyvärr har jag tappat mitt matintresse - vem vet om det kommer tillbaka??? Det positiva är att jag gått ner 20 kg i vikt och lagt tid på att motionera.

De inlägg jag nu publicerar skrev jag redan i våras och det är mat som vi hade på vår påskfest den 31 mars. Om det blir några fler inlägg en dessa vet jag inte ännu. I såfall blir det förmodligen spontana inlägg.

Detta är en italiensk rätt som passar antingen som förrätt eller på en buffé. Jag serverade detta på vår påskfest och det var strykande åtgång.

Översatt på svenska så är det kalv med tonfisksås, det låter ju aningen skumt men det är gott!I många recept så kokar man köttet men så här gjorde vi. Receptet kan du beräkna till 20 personer på en buffé.

Ingredienser:
1,5 kg kalvytterfilé
smör att bryna köttet i
timjan och vitlök

Gnid in köttet med salt, peppar, färsk timjan och lite vitlök. Bryn det runt om. Lägg över köttet i en eldfast form och låt det steka i 175 grader tills köttermometern visar 58 - 60 grader. Köttet kan du göra någon dag före det ska serveras.

Tonfisksås:
400 g tonfisk i olja (burk)
4 msk pressad citron
2 hårdkokta ägg
4 msk kapris
1 - 2 dl creme fraiche
nymald svartpeppar

Mixa tonfisken (med sin olja) med pressad citron, skalat och delat ägg, sardeller, väl avrunnen kapris och svartpeppar. Kör till en slät dressing. Är den för tjock så späd den med creme fraiche, tycker du att den är lagom tjock så uteslut creme fraichen.

Vid servering:
Skär köttet i tunna skivor, lägg upp på fat och häll lite dressing över.
Garnera med kapris, parmesan i skivor, ruccola och semitorkade tomater. Resten av dressingen serveras i en skål bredvid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar