söndag 17 mars 2013

Salmalax

Är ni bekanta med "salmalax"?
När vi var på mässan "Passion för mat" så pratade Leif Mannerström om salmalax - det var första gången jag hörde talas om det. Nu tycker jag ofta att jag möts av ordet.
När jag googlade så fann jag följande information:

Salma anses av många kända kockar vara den bästa laxen i världen. Den är förpackad i skyddande paket med färskhetsgaranti.
För att upprätthålla den superfärska kvaliteten ställs höga krav på hygien under produktionen och en skonsam hantering av produkten genom hela värdekedjan. Bearbetningen bidrar till att salma behåller sin delikata, röda färg under hela hållbarhetstiden. Laxen fileas omgående och ger salma dess otroliga konsistens med fast och fint i kött, vilket är ett bästa kvalitets tecken på färsk fisk.
Från det att laxen simmar i havet tills den är färdigpaketerad tar det högst 4 timmar. Detta ger salma-laxen en unik, superfärsk kvalitet och god smak, något som är vetenskapligt dokumenterat.

Salma innehåller de allra bästa råvarorna från kustområdet kring norska Bømlo. Salma både odlas och förädlas i Norge. Tack vare full spårbarhet genom hela värdekedjan säkerställs salma laxen kvalitet och ursprung.
Mer kan du läsa på denna länk:  Salma lax



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar