måndag 25 februari 2013

Drömmar

Tänk förr när det var kalas så skulle det bjudas på kaffe och 7 sorters kakor. Jag tror faktiskt att detta kan vara en trend som kommer tillbaka.

Min Lina älskar Drömmar. Så när vi skulle till henne på kalas så bakade jag en "extra" present till henne. Så här gjorde jag mina drömmar:

100 g smör
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 dl olja
1 tsk hjorthornsalt
ca 4 dl vetemjöl

Garnera med en sötmandel om du vill.

Gör så här:
Sätt på ugnene på 150 grader.
Rör matvett, socker och vaniljsocker smidigt.
Tillsätt sedan oljan lite i sänder.
Blanda ihop hjorthornsaltet med lite av mjölet och rör ner det i degen.
Srbeta in resten av mjölet.

Rulla degen i två längder. Skär dem i bitar och forma dem till bollar.
Lägg dem på en bakpappersklädd plåt. Vill du så tryck fast en halv skållad och skalad mandel i varje kaka.

Grädda mitt i ugnenen i ca 20 min. Receptet ger ca 50 kakor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar