tisdag 1 januari 2013

Frozen cheesecake

Häromdagen skulle vi till ett par goda vänner och skulle då ha med oss en dessert. Jag tycker nog att desserter är det jag är "sämst" på.
Först hade jag tänkt göra en brownie men jag hade ont om tid och det fick bli denna frusna desserten. Den var helt ok, frisk och fräsch.

Vill ni laga de så kommer ingredienserna här:

4 ägg
1.5 dl socker
1 citron, skalet
200 g Philadelphiaost
4 dl vispgrädde
200 g digestivekex

Dela äggulorna från vitorna.
Vispa äggulor, strösocker och de rivet citronskal poröst i en bunke, rör ner philadelphiaosten.
Vispa grädden fluffig och vänd ner den i smeten.
Vispa vitorna till ett hårt skum och vänd försiktigt ner dem i smeten.
Krossa kexen fint i en mixer eller lägg dem i en plastpåse och krossa med en kavel.
Varva de smulade kexen med smeten i en sockerkaksform. Understa och översta lagret ska vara kexsmulor.
Knacka formen lätt mot bordet så att eventuella luftbubblor försvinner.
Frys smeten i minst 4 timmar, ta sedan fram den ca 30 min innan den ska serveras.

Servera med fikon, röda vinbär eller andra bär.

Receptet är Leila Lindholma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar