fredag 21 december 2012

Polkagriskola

Jag är barnsligt förtjust i polkagrisar! Tänkte att jag skulle prova att göra mina egna men det krävdes en "marmorskiva" så det blev inte så.
Däremot så har jag kokat polkagriskolor, dem blev verkligen goda! Receptet är från Allt om mat.

Ingredienser till ca 50 kolor:
100 g smör
3 dl vispgrädde
1 dl ljus sirap
3 msk honung, flytande
2 dl socker

Garnering:
100 g äkta polkagrisar

Blanda smör, grädde, sirap, socker och honung i en kastrull. Koka till 125°, ca 40 min. Min kola fick koka över 1 tim och 15 min innan den hade rätt temperatur.
Krossa polkagrisarna.
Kulprov:
Häll en tesked av kolasmeten i ett glas med riktigt kallt vatten. Häll av vattnet efter ca 2 min, när kolasmeten går att forma till en kula är kolan klar.
Häll upp smeten i en form, ca 20 x 20 cm, klädd med bakplåtspapper. Strö över polkagris krosset direkt.

Låt svalna. Skär eller klipp i bitar.
Slå in i smörgåspapper, och vik kanten på papperet så fastnar inte papperet i kolan. Förvara i kyl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar