torsdag 22 november 2012

Olivoljebolaget

För några dagar sedan inhandlade jag lite ny god olivolja från Olivoljebolaget.
Denna fantastiskt goda olja kommer från utvalda småjordbrukare i trakterna runt Abbateggio, i Abruzzo.
Oljan från Abbateggio består framförallt av sorten Levandos som är ett lokalt namn för en olivsort med extra hög kvalitet som ger god smak och får benämnas extra vergine då de fria fettsyrorna är mycket låg.

Har du väl vant dig vid denna delikatess så vill du inte ha någon annan!

Denna gången köpte jag två olika oljor. Deras Madonna Dell'Elcina Olio Extra Vegine och nummer två är en ofiltrerad olja som är väldigt god på en sallad.

Med på köptet fick jag också en olivolja med citron, Baruch, även den producerad i Abbateggio. Gå gärna in på Olivoljebolagets hemsida och läs mer. Här kan du även komma i kontakt med ägarna för att köpa olja.

Tack Calle och Kristina.....att prata med er fick mig motiverad att börja blogga igen! Någon gång ska jag se till att ha vägarna förbi ert Abbateggio.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar