lördag 1 september 2012

Valnötspesto


Bilden visar hemlagad ravioli med tomatsås och valnötspesto.

För två år sedan var vi i Italien, vid ett tillfälle åt jag pasta med valnötssås. Detta var bland det godaste jag någonsin har ätit! Här hemma jag försökt att göra en valnötssås men den blev inte bra.
Skam den som ger sig - förra helgen så provade jag att göra valnötspesto och den blev så himla god.
Det här behöver du för att göra "min" Valnötspesto:

2 dl valnötter
1 dl olivolja
1,5 skiva surdegsbröd
två vitlöksklyftor
saften av en halv citron
1,5 dl riven parmesan
0,5 tsk salt
lite vatten
svartpeppar

Koka upp en kastrull med vatten, lägg i valnötterna och låt dem koka i 30 min.

Skala valnötterna och mixa dem med olivolja, smulat bröd, hackad vitlök, citronsaft, finriven parmesan, olivolja, salt och peppar, späd ut peston med ett par matskedar av vattnen om du tycker att den är för tjock. Ta inte i all citronsaften med en gång utan smaka dig fram.

Peston ser lite färglös ut men den är fantastiskt god!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar