lördag 15 september 2012

Sveriges mästerkock

Imorgon är det dax!
Då ska jag till Göteborg på audition i Sveriges mästerkock 2013, känns väldigt spännande!

Någon gång i början av juli skickade jag in ett anmälningsformulär, ett par veckor senare så blev jag uppringd av en kille som arbetade med programmet. Han intervjuade mig i ca 25 min.
Det var alla möjliga frågor, så som:

Vilken av kockarna i programmet föredrar du?
Kan du berätta om ditt bästa matminne?
Hur länge har du varit matintresserad?
Vilket gör du helst, bakar eller lagar mat?
Är du konflikt rädd?
Är du en ledartyp?
Kan du nämna vilka ingredienser som ingår i en beá?

Med mera, med mera......efter ytterligare en vecka fick jag ett mail. Där fanns det instruktioner om den kommande audition.
Där fick man veta att man ska ha med sig en maträtt. Det kan vara en förrätt, en varmrätt eller en dessert. Vilken av rätterna du väljer så kommer den att presenteras kall - alltså inte någon möjlighet att värma den. Du ska även ha med dig porslin att servera på.

Jag kommer att ha 5 min på mig att lägga upp min rätt. Därefter så får jag träffa några från tv-produktionen samt någon matkunnig.

Efter denna informationen så blev jag ganska lugn, det innebär att jag kan inte på något sätt påverka denna tävling utan jag tror att det mesta i denna första uttagning handlar om att man ska ha rätt personlighet. Det ska ju trots allt bli ett tv-program.

När alla deltagarna som anmält sig till audition fått presentera sig så kommer ett antal att gå vidare till måndagens audition.
Hur många som väljs ut vet man inte, kan det kanske vara 20 personer??? Jag har ingen aning. De som får komma tillbaka på måndagen ska då ha med sig råvaror och får då laga en rätt som ska bedömas av den "riktiga" juryn.

Att komma med är nog lite som att hitta en nål i en höstack men vi får se. Jag tror att jag skulle ha en möjlighet om jag bara blir uttagen.

Så håll TUMMARNA för mig!

2 kommentarer:

  1. Jag kommer att hålla tummarna. Va dig själv, så kommer du att lyckas.
    Lycka till.

    SvaraRadera