lördag 8 september 2012

Olsegården

Måste berätta om mitt besök på Olsegården igår!
Min favoritfiskhandlare och jag diskuterade potatis - ring Olsegården sa han, dom kan potatis!

Sagt och gjort, jag ringde och fick prata med en man som hette Dan, det han inte kunde om potatis var inte värt att kunna!!! Vi bestämde att jag skulle komma dit, så igår var jag på Olsegårdens i Tvååker. GUD vad roligt!!! Tänk att få gå omkring bland alla dessa fantastiska grönsaker, rotsaker, frukter, svampar etc och med en sådan fantastiskt kunnig säljare!!!.


Rooster är den röda potatisen och högra bilden är Anya

Jag fick verkligen en lektion i potatis, hade även med mig en stor låda hem så i helgen ska jag försöka bestämma mig för om jag ska ha:

Svensk delikatesspotatis
Anya - kockarnas favoritpotatis
Mandelpotatis - laga mandelpotatispuré
Rooster - Dans personliga favorit som kan användas till puré, rostad, bakad eller pommes
Balmoral - handplockad i perfekt storlek

Till sist fick jag även med mej en stor påse jordärtskockor - hur ska jag kunna bestämma mig!!

Dan visade mig runt bland alla örter, ovanliga och vanliga "blad".

Hat ni hört talas om ostronblad? Det var ett vackert grågrönt blad som sägs smaka ostron - en riktig dyrgrip var det. Verkligen vackra blad:

Tyvärr är inte Olsegården en butik för allmänheten. Tänk om man hade kunnat få handla här alltid! Alla dessa fantastiska råvaror.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar