tisdag 25 september 2012

Nyponsoppa med mandelbisvier

Till helgen har jag tänkt se om jag hittar några nyponbuskar!
Visst skulle det vara roligt att laga sin egen nyponsoppa.

Det finns massa olika recept men det här har jag tänkt att testa. Receptet ger ca 4 port

1 liter nypon
1 liter vatten
1 dl råsocker
1,5 msk potatismjöl

Sätt på ugnen på 110 grader.
Skölj nyponen och dela dem. Lägg dem på en plåt i ugnene tills dess de blivit hårda. Plocka ut kärnorna.
Mixa nyponen med en mixer tills det blir ett mjöl. Lägg mjölet i en kastrull, tillsätt vatten och råsocker. Koka upp och låt de sjuda några minuter.

Ta av kastrullen från värmen. Rör ut potatismjölet i lite kallt vatten och rör ner det i soppan.
Sätt tillbaks kastrullen på värmen och koka upp soppan under uppvärmning.
Låt soppan kallna.

Mandelbiskvier:
125 g mandelmassa
0,5 dl socker
1 äggvita

Sätt ugnen på 200°.
Blanda mandelmassa och socker. Tillsätt äggvitan lite i taget. Spritsa ut små biskvier på en bakpappersklädd plåt.
Grädda mitt i ugnen 10-12 min. Lossa biskvierna från pappret och låt kallna.

Servera nyponsoppa med vaniljglass och mandelbiskvier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar