onsdag 4 juli 2012

Rabarberkräm

När jag var barn lagade mamma ofta kräm. Det är något jag själv nästan aldrig gör men visst är det gott!
Nu på sommaren passar det extra bra med lite kräm och kanske en smörgås till lunch. Här är ett recept på rabarberkräm, 4 port:

500 g rabarber
4 dl vatten
1 dl socker
1 kanelstång
2 msk potatismjöl

Skär rabarbern i 3 cm stora bitar. Lägg bitarna i en kastrull och hällpå vattnet, tillsätt socker och kanelstång, låt koka upp.
Rör ut potatismjölet i lite vatten och tillsätt dett. Koka upp krämen igen och ta den sedan från plattan.

Häll upp krämen i en skål, sockra gärna lite uppe på så adet in bildas skinn när den kallnar.

Ät krämen med lite gräddmjölk eller kanske en klick glass.

2 kommentarer:

  1. Jag älskar din mat, du gör mig så glad för din och min mamma gjorde samma fisk, samma saft, samma kräm m.m. och säkert lika gott.
    I morgon ska bannemej göra jordgubbskräm, det är ju så gott med kräm och särskilt när det är varmt väder.

    Jag gillar verkligen din blogg, mycket bättre än alla cup cake bloggare.

    Är det dina recept som finns på olivoljebolaget?

    Ha det så gott i värmen, snart kommer jag till lejet.

    SvaraRadera
  2. Tack Vanja - du gör mig så glad med allt ditt beröm!!! Visst är mat och dofterna från mat förknippat med många minnen!!! Det skulle vara väldigt kul att få bjuda dig på fika om du kommer till Läjet!
    Ja, det är mina recept på Olivoljebolaget - jag fick äran att delge tre recept.
    Ha det så himla bra!

    SvaraRadera