torsdag 26 juli 2012

Karelska piroger


Bilden är lånad.

Dessa piroger var också vanliga i mitt hem. Dem är lite speciella och man äter dem gärna med "ägg-smör" enligt mamma. Själv brukar jag bara äta dem med en klick smör.
Receptet ger ca 20 piroger.

Börja med att koka gröten till fyllningen:
2 dl rundkorningt grötris
4 dl vatten
6 dl mjölk
1 tsk salt

Koka ris och vatten 10 minuter. Späd med mjölken, en klick smör och salt.
Koka under lock på svag värme 45 minuter eller tills riset är mjukt och allt fått grötkonsstens, späd med mer mjölk om det behövs. Låt gröten kallna.

Tips! Koka gärna gröten dagen innan.

Degen:
2 dl kallt vatten
2 tsk salt
150 g fint rågmjöl
150 g vetemjöl

Knåda ihop ingredienserna till en fast deg. Dela degen i 20 bitar. Kavla ut dem till runda kakor, ca 15 cm i diameter. Lägg deg "kakorna" i en hög med lite mjöl emellan så att dem inte torkar.

Utbakning:
Borsta bort mjölet på undlarna och bred på ca 2 msk av gröten. Vik upp runt kanterna lite över fyllningen. Vecka kanterna. Se bilden.

Lägg pirogerna på en bakplåtsklädd plåt. Grädda dem i mitten av ugnen i 250 grader i ca. 10-12 minuter.

Äggsmör: Koka 3 ägg och mosa ihop med 100 g smör och salt.

Pirogerna är lite speciella, degen är lite hård och seg men för mig är detta mat från min barndom och jag älskar dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar