måndag 4 juni 2012

Blomkålscreme med parmachips

Ibland när man har gäster kan det vara roligt att bjuda på två olika förrätter som serveras på en tallrik.
På mors dag hade jag just en sådan förrätt, det var gazpacho med marinera mozarella, blomkålscreme med parmachips och ett vitlöksbröd. Förrätterna ska jag då vara ganska små.

Det här receptet är räcker till mellan 6 - 8 glas, jag serverade i sherryglas. Skulle gissa att varje portion var 0,8 dl

Ingredienser:
1 gelantinblad
1 scharlottenlök
2 msk smör
300 g blomkål
5 dl hönsbuljong
2,5 dl grädde
salt och peppar

Till servering: finhackad gräslök, smulat bröd och parmachips

Börja med att lägga gelantinet i kallt vatten. Skala och hacka löken, fräs den mjuk i lite smör. Häll på buljongen och lägg i blomkålen skuren i små buketter.
När blomkålen är mjuk silar du bort buljongen och mixa blomkålen med en msk smör.

Värm grädden så att den nästan kokar, krama ur gelatinbladet och vispa ner i grädden. Blanda ihop grädden med blomkålspurén. Smaka av med salt och peppar.

Häll upp blomkålscremen i glas och ställ kallt, minst i 3 timmar.

Parmachips:
Sätt på ugnen på 225 grader. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt, lägg ut parmaskinka. Sätt i plåten i ugnen i 5 - 10 min. Passa så du inte bränner dem.

Brödsmulor:
Rosta en skiva vitt lantbröd eller surdegsbröd tills det är gyllenbrunt. Smula sönder brödet i grova smular.

Vid servering strör du över brödsmulor och finhackad gräslök, stick i ett parmachips i cremen och det är klart att servera!

Så här såg min förrätt ut när den serverades på Mors dag:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar