måndag 21 maj 2012

Fiskpudding på mammas sätt

Usch säger många när man säger att "Vi ska ha fiskpudding till middag". Tror nog att de mesta av oss spontant tänker på den fiskpuddingen som serverades i skolan och den var inte god.
Min mamma lagade däremot en väldigt god fiskpudding. Det är så roligt när vi haft barnens kompisar här och bjudit dem på middag, dem har knappt vågat smaka och sedan har man fått lämna recept till föräldrarna. Så här lagade min mamma sin fiskpudding:

Fiskpudding
ca 700 g torskfilé
50 g smör
0,5 dl mjöl
5-7 dl mjölk
3 ägg

Sätt på ugnen på 225 grader. Smörj en eldfast form, lägg i torskfilén, salta och peppra. Täck formen med folie och sätt in i ugnen i 20 - 25 min (tills fisken är klar)

Under tiden gör du en vit sås. Smält smöret och vispa i mjölet. Då jag är dålig på att mäta så är mina mått på en höft. Smöret och mjölet ska vara som en tjock gröt, späd sedan med mjölken. Salta och peppar och låt såsen koka upp tills den är lagom tjock (ska vara som ett mellanting mellan sås och stuvning). Ställ såsen att svalna lite.

När såsen har svalnat lite vispar du i äggen och blanda ner fisken.

Sätt in formen i 225 gr i ca 30 - 35 min eller tills den är lite brun.

Servera med kokt potatis, skirat smör och riven pepparrot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar