tisdag 3 april 2012

Apelsincurd

Just nu så har jag snöat in på olika sorters "curd".
För ett par veckor sedan lagade jag en lime och passionsfruktscurd som gjorts på tv av Sigrid (som vann årets Sveriges mästerkock). Fast jag var inte så himla förtjust i den curden, jag tyckte att den var lite skarp och vass i smaken.

Till min dessert på påskdagen ska jag bl a ha en apelsincurd.

Här kommer receptet om någon vill testa. Tyvärr kan jag inte säga att denna curd är jättegod då jag inte smakat den ännu.

Ingredienser till ca 5 dl curd
2 apelsiner
1 citron
2 1/2 dl socker
3 ägg
125 g smör

Gör så här:
Skala 1 apelsin och 1/2 citron med potatisskalare och strimla skalen. Pressa saften ur all frukt. Blanda fruktskal, 2 dl fruktsaft, socker och ägg i en kastrull. Sjud på svag värme under vispning tills krämen tjocknar, den får inte koka för då kan den skära sig.
Ta kastrullen från plattan och vispa ner smöret i små bitar. Häll krämen i 2 glasburkar och låt stelna i kylen. Hållbar i kylen ca 1 vecka. Krämen går att frysa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar