söndag 15 januari 2012

Rostad fänkålssoppa

....visst låter det lite halvskumt? Fänkål får mig att tänka på anis och det kan väl inte vara gott i soppa.
Till nyår kunde man köpa tre rätter middag på COOP och då var just denna soppa förrätt. Så detta måste prövas - ännu mer övertygad att testa blev jag när Lina hört att det ska vara så gott. Jag har googlat runt och satt samman ett recept som jag ska testa. Det här behöver du:

1 000 g delad fänkål
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 msk olivolja
8 dl vatten
2 dl grönsaksfond
1 dl vitt vin
timjan
1,5 tsk salt
0,5 tsk svartpeppar

Dela fänkålen i bitar, skala och klyfta lök och skiva den skalade vitlökem. Lägg grönsakerna på en plåt. Ringla över olivolja och rosta i ugnen 5–10 minuter. Lägg grönsakerna i en kastrull och slå på vatten och grönsaksbuljong.
Koka 10 minuter. Tillsätt vin, timjan, salt och peppar. Mixa med en stavmixer till en slät soppa.

Servera med en klick crème fraiche, lite färsk timjan och lite gott bröd.

Nu har jag testat att provlaga soppan men tyvärr fick jag aldrig smaka på den. tyckte inte att det luktade så värst gott men när jag skulle mixa den med min stavmixer så gick mixern sönder....metallflisor i soppan så det blev sophinken utan smakprov.
Mitt råd till er som ska laga soppan - skär fänkålen i små bitar innan du rostar den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar