fredag 6 januari 2012

Räksoppa

Tänk på att aldrig kasta några räk- eller kräftskal, av dem har du grunden till en god fond som du sedan kan göra soppa på. Vill du inte göra fonden exakt när du har skalen så frys ner dem till ett annat tillfälle.
Från min förrätt igår har jag räkskal över och tänker göra en fond på dem. Här är receptet på en soppa du kan använda din fond till. Du kan även ha den till mitt recept på skaldjursgryta.

Räksoppa
Det här behöver du:

600 g räkor med skal
1 liten vitlöksklyfta
1 gul lök
1 msk tomatpuré
2 msk olivolja
6 dl fiskbuljong
1 dl vitt vin, torrt
3 dl grädde
1 msk cognac

Skala räkorna och spara skalen, skala och finhacka löken, och vitlöken.
Rosta räkskalen eller fräs dem direkt i oljan under några minuter, tillsätt lök, vitlök och tomatpuré och fräs ytterligare en några minuter. Häll på fiskbuljongen och vinet. Låt detta puttra i 10 min. Sila soppan.
Häll i grädden och låt soppan sjuda ytterligare 10 min. Smaka av med salt, peppar och cognac. Vill du kan du skumma soppan med en stavmixer, tillsätt räkorna och värm soppan utan att den får koka.

Servera med ett gott bröd och ett glas kallt vitt vin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar