torsdag 19 januari 2012

Lunch

Det viktigaste för mig när det gäller att äta nyttigt är att planera vad man ska äta. Just så att du har framförhållning och inte behöver rusa iväg och köpa färdigmat på stan.

Ett bra tips är att laga lite extra till middag, just så att du får en portion över till lunch nästkommande dag. När jag gör iordning min matlåda så gör jag en portion i en påläggsburk som rymmer 3 hg, det blir en lagom stor lunch.
Ni vet väl annars hur lätt det är att få med sig en mega stor portion....det ser ju "så lite ut" i matlådan...jag får nog ta ltie till...

Min nästa taktik är att när jag äter middag så äter jag på en assiett, låter säkert urfånigt men det känns bra för mig. För mentalt känns det bättre att äta mat från en full lastad assiett istället för att ha en liten ensam klick mat på en stor tallrik. Just detta med övervikt hade diskuterats på tv förra veckan och då hade man bl a visat hur tallriken storlek har ökat sedan 50-talet. Det ansågs vara en av anledningarna till att vi numera äter för mycket.

Sedan två veckor har jag också börjat ta längre luncher. Tidigare åt jag min middag, flexade in och började arbeta efter ca 20 min. Nu äter jag och sedan går jag en snabb promenad på ca 3 km.
Det är så skönt att komma ut mitt på dagen och få lite dagsljus! Hoppas verkligen att min entusiasm smittar av sig på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar