lördag 10 december 2011

Minipajer

Häromdagen gjorde jag minipajer. Det låter kanske ambitiöst men är enkelt och roligt att servera. Är också gott att hitta dessa gobitarna i frysen om man blir sugen på något. Här är mitt recept:

Mini ostpajer ca 20 st

Ingredienser:
125 g smör
3 dl mjöl
2 msk kallt vatten

Fyllning:
2 dl riven god lagrad ost, ex Allerum
ett knippe gräslök
3 ägg
1,5 dl grädde
2 dl mjölk
nymald svartpeppar

Gör så här:
Sätt på ugnen på 225 gr. Har du en matberedare så gör du enklast degen där. Lägg i mjölet och tillsätt smöret i tärningar. Kör tills det blir grynigt, tillsätt 2 msk kallt vatten och blanda snabbt ihop. Nu ska degen vila minst 30 min i kylen.

Riv osten och hacka gräslöken. Blanda äggen men mjölk och grädde.
När degen vilat rullar du små kulor. Tryck ut kulorna i små aluminium formar (typ muffins). Ställ formarna på en plåt och nagga med en gaffel. Grädda i 10 min i 225 gr.

När pajerna är förgräddade strör du i gräslök och lägger i lagrad ost. Häll sedan över äggstanning, så mycket du får plats med. Grädda i 200 gr i ca 25 min. Klart!

Pajerna håller sig flera dagar i kylen. Annars fryser du dem och tar upp vid behov.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar