fredag 9 december 2011

Min tur!

Idag var det min tur att bjuda på fredagskaka. Själv tycker jag att det är sådär halvgott med köpt kaffebröd så jag har valt att baka. Har känt mig nyfiken på att baka något med pepparkakskryddor och ev lingongrädde. Så jag har letat recept och till slut fann jag precis det jag ville ha:

Pepparkaksrulltårta med lingongrädde
en rulle

Ingredienser:
4 ägg
2 dl socker
2,5 dl mjöl
1,5 tsk ingefära
1,5 tsk nejlika
3 tsk kanel
knappt 1 tsk bikarbonat
3 msk filmjölk eller yogurt

Fyllning:
2 dl vispgrädde
1,25 dl lingonsylt

Sätt på ugnen på 250 grader.
Vispa ägg och socker poröst. Blanda de torra ingredienserna väl. Rör ner dem i ägg- och sockerblandningen. Rör till sist ner filmjölken eller yogurthen.
Bred ut smeten på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda i mitten av ugnen ca 7 min.
Sockra kakan och vänd upp den på ett bakplåtspapper. Lägg på en fuktig handduk och låt kaka svalan.

Under tiden kakan svalnar vispar du grädden, blanda sedan i lingonsylten. Bred lingongrädden på kakan när den kallnat. Rulla ihop och lägg i frysen.
Ta fram den cirka en halvtimma innan du ska äta den

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar