lördag 17 december 2011

Julgodis

Idag ska vi göra årets julgodis. Det blir en chokladkola, ischoklad och knäck. Tänkte dela med mig av mina recept, idag får ni receptet på min kola

Mjuk chokladkola
ca 65 st

50 g smör
3 dl grädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
100 g mörk choklad (70% choklad).

Gör så här:
Smält smöret i en tjockbottnad kastrull, tillsätt, grädde, socker och sirap. Låt detta koka upp utan lock, rör om då och då. Koka cirka 25 min, kolasmeten ska vara 124 gr då den är klar. När kolan uppnått denna temperaturen tas kastrullen av från värmen. Hacka chokladen och rör ner den i smeten, rör tills chokladen smält.
Häll upp kolasmeten i en form klädd med smörpapper ( 20 x 20 cm).
Låt kolan kallna och skär den i bitar. Förvaras i kylskåp.

På bilden ser ni min nykokta kola innan jag klippt den i bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar