söndag 4 december 2011

Honye rye

Det allra första surdegsbrödet jag bakade var just Honye rye.
Ideén till att just leta fram det receptet var för att jag och syrran köpte ett bröd på bageriet Steinbrenner & Nyberg (i saluhallen) som

Ingredienser till 2 limpor:
300 g vatten
2 msk fast honung
35 g surdeg av råg
180 g vetemjöl special
180 g rågsikt
50 g grovt rågmjöl
15 g jäst
2 tsk salt

Gör så här:Häll samtliga ingredienser i matberedare och kör på låg hastighet i 2 min. Höj sedan till över medelhastighet och kör ca 10 min till.
Låt sedan degen vila 90 min under bakduk. Dela degen i två delar och runddriv den med händerna. Låt degen vila i 10 min.
Vik och rulla ut två avlånga limpor. Lägg dem på en bakpappersklädd plåt och skär ett snitt på längden,
Låt bröden jäsa i 60 - 90 min, tills dem är dubbelt så stora.

sätt in ignen i 250 g varm ugn, duscha dem lite med vatten. Sänk värmen efter 10 min och grädda ytterligare 25 - 30 min. Total baktid ca 40 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar