fredag 2 december 2011

Fredagskaka

På mitt jobb har vi fredags-kaka, veckans fika höjdpunkt. Idag var den ovanligt bra!
Det var min arbetskamrat Gerd som bakat. Kakan kallas för Sverige kaka. Har ni inte receptet innan så får ni den här.
Gott och enkelt att baka!

Ingredienser
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
3 ägg
2 tsk bakpulver
1 dl kokande vatten
4 msk vaniljsocker
125 gr smör
1 dl mjölk

Gör så här:
Smörj och ströa en rund sockerkaksform (ca 11/2 - 2 liter).
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda vetemjöl och bakpulver och häll det i ägg/sockerblandningen. Häll i det kokande vattnet och rör om.
Grädda genast i ca 45 min i 175 grader.

Låt svalna. Dela kakan i två delar.

Fyllning: Lägg vaniljsocker, smör och mjölk i en kastrull. Koka tills det tjocknar (ca 2 min.)
Bred på fyllningen på den avsvalnade kakan. Lägg på överdelen och pudra lite florsocker uppepå.

Det finns många olika recept på denna kakan - detta brukar jag använda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar