fredag 30 december 2011

Citronmuffins

Som en av mina fyra desserter i min "symfoni" kommer att vara en citronmuffins med topping. Muffinsen är gjorda i mini formar - ett mellanting mellan en ischokladform och en liten muffinsform, ca 3 cm i diameter. Receptet är till ca 40 st, beroende på vilka formar du använder. Använder du normal stora muffinsformar så blir det cirka 20 st.

Citronmuffins

125 g smör
1,5 dl socker
3,5 dl mjöl
1 tsk bakpulver
0,5 tsk bikarbonat
2 ägg
1 dl filmjöl
1 citron, både skalet och saften

Glasyr:
200 g philadelphiaost
1,5 dl florsocker
0,5 citron, rivet skal

Sätt på ugnen på 225 gr. Ställ upp formarna på en plåt.
Vispa rumsvarmt smör och socker poröst. Blanda de torra ingredienserna och rör ner i blandningen. Tillsätt sedan äggen, ett i taget, fortsätt med att tillsätta filmjölken, citronsaft och citronskal.
Klicka i smeten i formarna och grädda i ca 10 min, beroende på vilken storlek du gör.
Ska du inte ha muffisen den dagen du bakar dem så frys dem.

Gör sedan glasyren samma dag du ska servera muffinsen. Rör ihop ingredienserna och bred över glasyren på muffinsen.

Mina blev små ganska ca 3 cm i diameter så jag tänker servera 2 till varje person.

Är ni inte så många personer så gör bara en halv sats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar