torsdag 29 december 2011

Björnbärs eller blåbärspannacotta med vit choklad

Det här receptet ger ca 3 dl pannacotta så om ni är fler bör ni ändra receptet. då jag tänkt göra flera desserter så gör jag dem små och serverar dem i glas. Så min portion i detta receptet är bara 0,5 dl. Sedan kan jag inte riktigt bestämma mig för om jag ska göra den på björnbär eller på blåbär.

Blåbärspannacotta med vit choklad
1 - 1,5 gelantinblad beroende på hur saftiga bär du använder
0,5 blåbär eller björnbär, färska eller frysta
2,5 dl grädde
0,25 dl socker
0,5 vaniljstång
bär till dekoration

Gör så här:
Lägg gelatinbladen i kallt vatten 10 minuter.
Dela vaniljstången och skrapa ut fröna i en kastrull. Häll i grädde och socker och låt blandningen sjuda några minuter.
Ta av kastrullen från plattan, ta upp gelantinbladet och krama ur det och vispa ner i gräddblandningen.
Mixa 0,5 dl bär och blanda ner i gräddkrämen.
Häll upp krämen i små glas (6 st i detta recept). Glöm inte att lämna ca 1 cm för den vita chokladkrämen.
Ställ in i kylskåpet. Efter ca 1 timma är det dax att göra iordning den vita chokladkrämen.

Vit chokladkräm
0,5 dl grädde
25 g vit choklad

Värm grädden och lägg i den hackade chokladen, rör tills chokladen smält.
Låt krämen svalna något och fördela sedan krämen över pannacottan i glasen. Ställ in i kylen igen och låt det stå ytterligare 3 timmar.

Toppa varje pannacotta med ett bär vid servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar