torsdag 10 november 2011

Pepparkaksbak, saffran och mandelmassa


bilden är hämtad på Nordic Sugars hemsida

För en dryg vecka sedan var jag på bakkurs på Kustbageriet. Några av oss som var där hade många frågor till Niklas.......

Säljer ni pepparkaksdeg?
Har ni mycket kryddor i era pepparkakor?
Vad är det för sirap?
Var köper man den?
Vad är det för saffran i lussekatterna?
Blanda ni saffran med konjak?
Hur långt räcker den hinken?
Gör ni mandelmassan till era semlor själva?
Var köper ni den ni använder?

Frågorna haglade fram och Niklas svarde tålmodigt.

Och nu tänker jag berätta lite för er om hans svar och vad jag kommit fram till genom att googla. Dagens inlägg kommer främst att handla om pepparkakorna.

I Kustbageriets pepparkakor är det mycket kryddor och svart sirap, riktigt smör och riktig grädde.

Svart sirap var för oss alla en nyhet! Vi fick smaka på sirapen och den smakade lite av lakrits och vi fick veta att den inte finns att köpa i handeln för oss "vanliga" hemmabakare.
Det MÅSTE ju gå att hitta den och köpa den via nätet tänkte jag. Men tyvärr, har läst på många sidor men tyvärr.
Så här skriver man på Dansukkers hemsida: Svart sirap är en industri- och bageri produkt som säljs i hinkar och inte i konsumentförpackningar.
Så var det med de!

Imorgon tänker jag berätta lite om saffran, välkommen åter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar