onsdag 30 november 2011

Ljust med lite råg

...så heter ett bröd som jag tagit ifrån bloggen Pain de Martin. Blogginnehavaren Martin Johansson har blivit brödboksförfattare och har nu slutat att blogga. Bloggen finns fortfarande kvar om det är någon som vill läsa Det var denna blogg som fick mig att börja baka bröd på surdeg. Det recept som kommer här är också från ovanstående blogg.

Dag 1, kväll
100 g vetesurdegsgrund
100 g ljummet vatten
150 g vetemjöl special
50 g rågmjöl

Blanda ihop med en träslev i en rymlig bunke, täck med plast och ställ i varmt rum över natten. Hos oss är vår klädkammare varmast så där brukar jag låta min deg stå. Degen ska vara ganska fast i konsistensen.

Dag 2, morgon
Degen från gårdagen
600 g ljummet vatten
750 g vetemjöl special
30 g havssalt

Kör allt utom saltet 4 min på låg hastighet, öka sedan hastigheten och kör ytterligare 4 min. Låt degen vila 5 min, häll sedan i saltet och kör på ännu lite högre hastighet i 2 min,

Häll över degen i en väloljad plastlåda. Lägg på locket och låt degen jäsa ca 3 tim plus eller minus någon timma. Under första timman ska du vika ihop degen 2 - 3 ggr.
Om jag jobbar så låter jag degen jäsa en tim i rumstemperatur (under tiden jag viker den). Därefter ställer jag in degbunken i kylskåpet och låter den jäsa där i 8 tim.

När degen har jäst klart (till dubbel storlek)så vänder du upp den på ett rejält mjölat bord och strör på rejält med mjöl. Dela degen på längden och lyft försiktigt över den på en bakplåtpappersklädd plåt.
Låt jäsa ytterligare 1 tim. Under tiden sätter du på ugnen på 275 gr.

Sedan in i ugnen på nedersta falsen. Efter ca 10 min sänks temperaturen till 200 gr. Grädda i ytterligare 20 - 30 min. I slutet av gräddningen kan du öppna ugnsluckan och vädra ut lite ånga.
När brödet har stått inne 35 - 40 min stänger jag av ugnen och öppnar ugnsluckan och låter brödet stå ytterligare 5 min. Ta därefter ut brödet och låt det svalna på galler.
Vill du kontrollera om brödet är klart kan du mäta hur många grader brödet är. Det ska var 98 grader när det är klart.

Tips. Om du vill att brödet ska få en fin lite knaprig skorpa kan du ställa in en form med is i ugnen.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar