lördag 26 november 2011

Lilla jul

Min mamma var född och uppväxt i Finland. Där firar man enligt traditionen "lilla jul" på 1:a advent.

Denna tradition levde vidare genom min mormor och när hon gick bort tog mamma över traditionen. Så det är väl på sin plats att jag för detta "arv" vidare.

Mormor bjöd oftast på fläskstek med finsk kålrotspudding till. Vi hade även sås och potatis men det som var speciellt var just kålrotspuddingen.

När mamma tog över traditionen så blev det ett mindre julbord med lite olika sorters sill, garnerade ägghalvor, omelett, janssons frestelse, köttbullar och så prinskorv.

Nu har jag bestämt mig för att ta min mormors tradition och ha fläskstek med kålrotspudding. Bilder kommer under morgondagen.
Tyvärr jobbar Lina imorgon men kära syster kommer så lite "släktmiddag" blir det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar