måndag 21 november 2011

Kålrotspudding

Kålrotspudding eller kålrotslåda är en finsk maträtt som man äter som tillbehör till kotletter eller fläskstek. Jag tror också att kålrotslådan har en speciell plats på de finska julbordet.

Receptet kommer från min mamma som i sin tur fått det från sin mamma.
Jag lagar puddingarna idag för att förbereda till middagen på 1:a advent.
Det här behöver du:

Kålrotspudding
2,5 kg kålrötter
3ägg
1,5 dl grädde
0,5 - 1 dl ljus sirap
skorpmjöl
salt och peppar
aluminiumformar

Skala och skär kålrötterna i mindre bitar. Koka dem mjuka i ca 1 timma. Häll av vattnet och passera kålrötterna.
Blanda i 2 stora skedar skorpmjöl, häll sedan i sirap efter behag. Någon dl tror jag, det ska smaka lite sött. Blanda därefter i 3 ägg och 1,5 dl grädde. Rör om och smaka av med salt och peppar.

Häll denna röran i smorda aluminiumformar, strö över skorpmjöl och hyvla på en skiva smör. Nu ska kålrotspuddingen "mogna" i ugnen

Grädda 2 tim i 150 grader.

Av detta receptet blir det flera formar. Frys dem och använd som grönsak till olika fläskkötts middagar.

1 kommentar:

  1. Mmmm så gott! Har just varit o inhandlat ingredienser, så imorgon är det min tur att laga pudding!
    Syrran

    SvaraRadera