måndag 7 november 2011

Julskinkan

Som den matnörd jag är så prenumererar jag naturligtvis på Allt om Mat och idag fick jag numret JULSPECIAL. Här fanns massa goda grejor, allt ifrån tilltugg till glöggen till griljering av skinka.

Just det här med att griljera skinka är ju för mig till 100% senap och ströbröd som gäller.

Kanske är det lite tidigt att skriva om skinkan men jag tyckte det var lite intressant med alla olika tillagningssätt.

Kan undra hur många i Sveriges avlånga land som vågar sig på att testa alla moderna varianter som finns? Vem vill riskera att skinkan inte kommer att smaka som "vanligt"? Här kommer ett axplock av varianter, är det någon av er mina läsare som provat någon annorlunda griljering? Skriv då gärna till mig.

Senaps- och clementin- griljerad skinka
Griljering med aprikoser
Griljering med körsbärsmarmelad,paprikapulver och rödvinsvinäger
Örtgriljerad skinka
Kryddgriljerad skinka
Apelsingriljerad skinka
Citrusgriljerad skinka
Salvia, honung, vitlök, clementin och senapsgriljerad skinka
Ingefärsgriljerad skinka
Glansgriljerad skinka
Mandelgriljerad skinka
Ernst griljerade skinka med senap och rosmarin
Lyxgriljerad skinka
Basilika och dijonsenapsgriljerad skinka
Apelsin och kanelgriljerad skinka
Pepparkaksgriljerad skinka
Calvados och senapsgriljerad skinka
Valnötsgriljerad skinka
Lemon curd och ingefärs griljerad skinka

Det finns helt säkert lika många varianter till! Även kokningen av skinka varierar från ugnsbakad, kokt, kokt i cider, kokt i cocacola, kokt i öl mm.

Tacka vet jag rimmad ugnsbakad julskinka med vanlig hederlig senapsgriljering (PG:S senap).

VISST ÄR JAG TRÅKIG :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar