torsdag 17 november 2011

Grova frallor med solrosfrön

Till dessa frallor använder du dig av rågsurdegen som finns under etiketten Bröd. Receptet ger ca 16 frallor. Det här behöver du:

450 g vatten
250 g rågsurdeg
10 g jäst
700 g vetemjöl special
75 g grovt rågmjöl
15 g sirap
20 g havssalt

Blanda ihop alla ingredierna utom saltet. Kör på låg hastighet i hushållsassistenten ca 2 min. Kör sedan degen på hög hastighet i ca 8 min. Tillsätt därefter saltet och kör ytterligare 3 min.

Låt degen vila i bunken 30 min.
Forma sedan en lång rulle och skär sedan den i 16 bitar. Vänd bullarna med snittsidan i solrosfrön.
Lägg sedan bullarna på en plåt och låt dem jäsa i 2 tim i rumstemperatur eller i kylen under natten.

Sätt på ugnen på 250 grader. Har bullarna jäst i kylen så ta fram dem samtidigt som du sätter på ugnen så dem blir rumstempererade, skulle dem inte kännas färdigjästa så låt dem stå framme ca 30 min innan du bakar dem.

Grädda sedan i ugnen 12 - 15 min. Låt frallorna svalna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar