lördag 19 november 2011

Fylld parmalindad kycklingfilé med hasselbackspotatis

Idag har varit en grå och trist dag. Mitt humör har varit lågt......känns lite bättre nu. är jag är i den sinnesstämningen så lockar ingenting! Var i stan och på Kvantum för att handla. Vad sjuttan köper man när inget lockar, ok tänkte det får väl bli kycklingfilé igen.

På väg hem från stan körde jag inom Sushi Minami och köpte 8 olika sushi till förrätt, familjen ska ta mig tusan lära sig att äta detta!

Ivarjefall så har kreativiteten flödat i köket. Det verkar blir väldigt gott dessutom.
Vill du testa att laga mitt egna recept så behöver du det här till 4 pers:

4 kycklingfileér
4 färska champinjoner
1 schalottenlök
färsk persilja
5 - 10 skivor kallrökt skinka
smör till stekning
2 dl grädde
1 dl creme fraich
kalvfond
dijonsenap

Gör så här:
Putsa kycklingfiléerna, salta och peppra dem. Bryn köttet och låt de eftersteka 5 min.
Under tiden gör du fyllningen. Skala och finhacka löken, finhacka champinjonerna, hacka en halv kruka persilja och skär 2 skivor av skinkan i små tärningar. Låt detta fräsa i lite smör i en kastrull, det ska bli lite brynt. Låt denna röran svalna, blanda sedan i 2 msk creme fraiche och 2 tsk dijonsenap.

Skär sedan en ficka i varje filé, stoppa i en rejäl klick av fyllning. Vira runt en stor eller två mindre skivor skinka om varje filé. Lägg dem sedan med skink skarven nedåt i en smord form.

För att göra såsen häller du i 2 dl vatten i stekpannan, häll i en msk kalvfond, grädden, 1 msk dijonsenap och resterande creme fraiche.

När det är 15 min kvar av stektiden för potatisen ställer du in formen med kycklingen. Låt steka i ca 10 min. Så att fileérna är genomstekta och skinkan lite knaprig. Sista 5 minuterna häller jag över såsen och låter allt bli varmt.

MUMS!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar