fredag 4 november 2011

Fläskfilé med Boursin

Här kommer ett tips på en god helgrätt.
Denna rätt är en rätt som jag lagade för första gången på 80-talet. Receptet hittade jag i en veckotidning. Med åren har jag modifierat receptet. Det här behöver du till 4 personer:

600 g fläskfilé
300 g färska champinjoner
1 pkt Boursin vitlöksost
2 msk smör
2 dl grädde
salt och peppar

Putsa fläskfilén, krydda med salt och peppar, bryn filén hel. Lägg köttet i aluminiumfolie och sedan in i ugnen ca 15 min i 200 grader. Koka ur stekpannan med ca 1,5 dl vatten, ta vara på skyn den ska vi ha till såsen senare. Under tiden sköljer du och skivar svampen, bryn svampen och krydda med salt och peppar. När svampen är brynt späder du med stekskyn och grädden, red såsen med lite majzena och smaka av med salt och peppar. Mosa i 2 msk smör med Boursin osten.

Nu är alla del momenten klara.
Smörj en eldfast form. Skär fläskfileérna i sneda knappt cm tjocka skivor, lägg dem i formen. Det gör inget om filén inte är riktigt genomstekt för rätten ska in i ugnen igen. Häll över champinjonsåsen och överst klickar du på Boursin osten. Gratinera i 225 grader ca 10 min.

Servera med rostad potatis, en god sallad och lite rött.
I ursprungsreceptet var det inte någon grädde men jag tyckte att det blev litet torrt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar