söndag 13 november 2011

Fars dag

Godmiddag, idag är det Fars dag och vi har firat honom med ett paket bestående av två fina T-shirts.

Det har även hunnits med att sättas två degar. Deg nummer ett är utbakad och jäser nu två timmar innan gräddning. Det är frallor på bl a rågsurdeg. Deg nummer två jäser i bunken 1,5 tim sedan ska den vikas, rundslås och läggas i korgar för ytterligare jäsning
Det brödet heter Berns och receptet kommer från brödkursen.
Tänkte återkomma med recepten lite senare i veckan.

Middag till far idag blir grillspett och en potatisgratäng. Så här gör jag min gratäng:
1 kg potatis
2 morötter
1 stor purjolök
3 vitlöksklyftor
2 - 3 dl grädde
smör
salt och peppar,

Sätt på ugnen på 225 gr. Skölj och skiva purjolöken och stek den i lite smör så att den mjuknar.
Smörj en eldfast form. Skala och skiva potatis och morötterna, skala även vitlöken.
Lägg hälften av potatisskivor i botten av formen, salta och peppra. Pressa över vitlöken, lägg på morötter och purjolöken. Täck med resterande potatis skivor och lite mera salt och peppar
klicka sedan på lite smörklickar och täck formen med folie. Ställ in i ugnen. Ta av folien efter 45 min och häll på grädden. Låt stå ytterligare 15 min eller tills potatisen är mjuka.

På våra grillspett har vi fläskfile skivor som jag penslat med grillolja, vi har små hela svampar, smålökar, paprika och baconlindade korvbitar. Dessa spett grillar vi inomhus i ugnen idag. Vill du hellre grilla utomhus så går det bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar