fredag 21 oktober 2011

Citron- och rosmarinmarinerad kycklingfilé

Tyvärr är jag lite sent ute med receptet. Hinner ni inte förbereda och laga denna rätten ikväll så testa den vid något annat tillfälle för den är väldigt god.

...när jag nu ska skriva recepetet så kommer jag på att jag nog glömt både citronen och den färska rosmarinen i veckans inköpslista. Så ni måste kanske göra ett besök i affären innan ni lagar denna rätt.

Citron- och rosmarinmarinerad kycklingfilé
4 - 6 port

4-6 kycklingfiléer
1 citron
färsk rosmarin
smör
3 dl grädde eller mellangrädde
salt och peppar

Gör så här:
Dela filerna i 2 – 3 delar. Lägg dem i en form.
Tvätta citronen, riv den och pressa citronen. Häll saften och skalet över kycklingen. Ta en - två kvistar rosmarin, repa loss bladen och strö dem över kycklingen.
Låt detta stå och dra i 3 – 4 timmar.

Stek kycklingfileérna långsamt på medelvärme. Salta och peppra. Var försiktig så citronskalet inte blir bränt. Efter 15 – 20 min är de genomstekta, häll i en paket mellangrädde och låt detta småputtra 5 min.
Smaka av såsen med salt, peppar och ev mer citronsaft.

Servera med rostad potatis, blanda gärna i även morötter, majrova och palsternacka. Lägg gärna i lite rosmarin bland rotsakerna. En fräsch sallad till passar utmärkt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar