torsdag 29 september 2011

Trattkantarellsoppa

Nu har vi massa goda "trattisar" i frysen men jag måste erkänna att jag ibland kan känna mig lite ängslig och tänka: tänk om vi har med någon spindelskivling :( usch så hemskt!
Vi är relativt "vana" svampplockare och rensar man svampen noggrant är det ingen fara! Det är väl så att man blir påverkad när man läser om människor som fått i sig giftsvamp och det är ju väldigt allvarligt.
Nog om detta, så här lagar jag min soppa, recept ger ca 1,3 l soppa:

Ingredienser:
1 scharlottenlök
5 dl trattkantareller
1 - 2 msk smör
2 msk vetemjöl
7 dl kraftig buljong (helst oxbuljong)
2 dl grädde
2 dl mjölk
1 dl creme fraiche
persilja
salt och peppar
en skvätt cognac eller madeira (om du har)

Skala och finhacka löken. Fräs lök och den rensade svampen i smör i en gryta. Strö över mjölet, rör om. Späd med buljongen, låt detta koka på svag värme i ca 10 min.
Tillsätt grädden, mjölken, creme fraichen, soyan och kryddorna. Låt koka i 5 . 10 min på svag värme, smaka ev av med cognacen och strö över klippt persilja.

Servera med lite gott bröd!

Detta var denna veckans soppa, hoppas att ni tycker om den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar