tisdag 6 september 2011

Skaldjursfond

Nu när vi har kräftsäsong så vill jag råda er att ta vara på era kräftskal och göra en riktigt god fond. Vill du inte använda den nu så frys ner den och gör en god skaldjursgryta fram i höst.

Det här behöver du:
kräftskal
1 gul lök
2 - 3 vitlöksklyftor
1 stor morot
1 palsternacka
2 - 3 msk tomatpure
smör
färsk timjan (om du har hemma)
1 lagerblad

Så här gör jag fond (Linas recept):
Sätt på ugnen på ca 250 gr. Lägg skalen från kräftorna och/eller räkorna i en långpanna eller stor eldfast form. Rosta skalen i ca 15 min, tills de ser lite torra och rosa ut. Under tiden kan du förbereda grönsakerna du ska ha i fonden.
Skala löken och vitlöken, hacka den gula löken och skiva vitlöken tunt. Skala och hacka moroten och palsternackan. Smält en klick smör i en stor kastrull, häll i grönsakerna och låt dem fräsa så det får lite färg. Lägg i timjan och ett lagerblad, tillsätt tomatpuren.
Häll sedan i de rostade skalen över grönsakerna. Häll på vatten så att de nästan täcker kräftskalen. Låt detta koka i 20 min.
Sila fonden och häll tillbaka den i kastrullen och låt den koka ihop till hälften.

När fonden har kallnat kan du frysa den. Jag återkommer med recept skaldjursgrytan framöver

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar