tisdag 13 september 2011

Rödlöksmarmelad

Idag har jag gjort något som jag länge tänkt att jag ska göra. Jag har kokat rödlöksmarmelad. Har vid något tillfälle fått detta på restaurang till en god köttbit och tänkt att det kan ju inte vara svårt att göra.
Så nu har jag googlat runt och gjort en kombination av olika recept och det blev supersmarrigt!
Här kommer mitt recept.

Rödlöksmarmelad:

500 g rödlök (4 ganska stora lökar)
25 g smör
25 g råsocker
25 g flytande honung
1 dl rödvin
1,5 dl outspädd svartvinbärssaft.

Gör så här:
Skala lökarna, dela dem på mitten och skiva löken tunt. Smält smöret i en stekpanna och lägg i löken, låt detta steka en stund. Tillsätt sedan råsockret och honungen och låt det steka någram minuter tills sockret smält. Häll sedan på vinet och svartvinbärsssaften. Låt detta småputtra på svag värme tills det mesta av vätskan kokat in (ca 15 - 20 min).

Smaka av med salt och nymald vitpeppar.
Låt marmeladen svalna, häll den sedan på rengjorda glasburkar.

Serveras den gäran till stekt kött.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar