torsdag 1 september 2011

Kreolsk fläskfilégryta

Det är nästan 15 år sedan jag åt denna rätt för första gången. Då petade jag lite i den pga alla syltlökar och oliver. Nu är detta en favorit hemma hos oss och jag har lärt mig att älska syltlök men tyvärr har jag inte lyckats lära mig äta oliver. Nu får ni mitt recept på denna gryta.

Kreolsk fläskfilégryta
Till 6 personer:

900 g fläskfilé
2-4 starka ölkorvar, typ Caramba
1-2 röda paprikor
1 burk syltlök, ca 200 g
1 dl hackad ättiksgurka eller Cornichons
2 vitlöksklyftor
5 dl matlagningsgrädde
1 burk creme fraiche

Parera fläskfilén och skär den i cm tjocka skivor som du bankar ut lätt. Skär korven i bitar. Strimla paprikan, häll av syltlök och hacka gurkan. Vill du så använd Bostongurka, det går lika bra.
Bryn fläskfilén, salta och peppra den. Lägg över den i en gryta. Fräs sedan ölkorven, häll även i paprikan och syltlöken. Låt det fräsa några minuter. Häll över detta i grytan med köttet. Koka ur stekpannan med någon dl vatten. Häll över skyn i grytan. Häll på grädden, creme fraichen och mejram. Tycker du om oliver kan du tillsätta 1-2 del svarta oliver
Låt detta småputtra 10 min, smaka av med salt och peppar.

Servera med en god sallad och kokt ris.

Lagom avancerad middag en fredagkväll.

4 kommentarer:

  1. Jättegott med syltlöken!!

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar :) !

    Vilken härlig sida du har och så många bra recept! Ska verkligen testa fiskreceptet.

    Visst kan jag ge dig tips om hur du tar bättre bilder - vad har du för kamera? Maila gärna på foto@johannasvanstrom.se

    Kram

    SvaraRadera
  3. Grytan blev jättegod och var hur enkel som helst att laga;) Det är helt i min smak;) Hälsn Camilla

    SvaraRadera
  4. Kul att du tyckte om grytan, visst är det perfekt med lättlagat!

    SvaraRadera