måndag 12 september 2011

Broccoligratäng med pasta och bräckt kassler

Måndag morgon och det är mörkt ute när klockan ringer, det är detta vi har framför oss nu i flera månader.Vi får hoppas på vackra höstdagar!
Idag står det köttbullar på matsedeln, dessa lämnar jag inget recept på utan tror att ni själva har "ert" recept.
Däremot så har jag försökt konstruera ett recept på min pastagratäng (tisdags matförslag).
Så här gör jag:

Broccoligratäng med pasta och kassler

250 g pasta
250 gr broccoli eller motsvarande mängd fryst
3 - 4 hg kassler
1 förp Kelda ostsås
riven ost

Sätt på ugnen på 225 gr. Koka 250 gr pasta enligt anvisningar på paketen. Dela broccolin i mindre bitar och koka den någon minut. Använder du fryst broccoli så förväll den enligt anvisningen på förpackningen. Strimla kasslern och fräs hastigt i stekpanna. Smörj en eldfast form, häll i pastan och broccolin. Överst lägger du kasslern och så ringlar du över en paket Kelda ostsås, hyvla gärna över någon stark ost. Naturligtvis går det lika bra att göra egen ostsås.
Gratinera i ugn cirka 15 min. Servera med en sallad.

Fotot på gratängen visar en broccoligratäng utan kassler och pasta men visst ser den god ut?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar