söndag 21 augusti 2011

Vecka 34

Nu ligger vecka 34 matsedel ute. Mestadels blir det husmanskost och hyfsat lättlagad mat. Denna veckan har jag länkat upp två recept. Själv så brukar jag inte följa recepten så slaviskt. Måndagens färsrätt har jag modifierat men la upp receptet så har ni en grund. Själv brukar jag bryna lök och färs, häll i en eldfast form. Sedan blandar jag 1 burk creme fraiche med mango chutney, curry, ingefära, soya, lite salt och peppar. Häll detta över färsen och gratinera i ugnen. Tisdagen tror jag ni lagar utan recept men när det gäller onsdagen så tror jag att det finns en del som aldrig lagat fiskpudding. En väldigt underskattad maträtt. Så här gör jag: Lägg 6 hg torskfile i en smord form, krydda med salt och peppar. Täck med folie. Sätt in i ugnen i 200 gr ca 20 min. Tills fisken är vit och klar. Under tiden gör du en vit stuvning. Smält 30-40 g smör, vispa i 3 msk mjöl och späd med mjölk. Låt koka och krydda med salt och peppar. Jag är dålig på att mäta men det kan stämma på ett ungefär. Resultatet ska blir tjockare än en sås men ingen gröt. När stuvningen svalnat vispar du i 3 ägg och lägg sedan i fisken. Häll i en smord form och in i ugnen ca 30 min i 200-225 grader. När det gäller veckans soppa har jag inte heller recept. Brukar ta av de grönsaker som finns hemma. Smält lite smör i en kastrull, fräs skivad purjolök utan att den får färg. Lägg sedan i morötter och potatis. Häll på vatten ca 1 liter och lägg i 2 grönsaksbuljongtärningar. När det kokat så det är halvmjukt lägg i broccoli, blomkål eller vad du vill ha. Det sista minutrarna brukar jag lägga i även sockerärtor. Krydda med salt och peppar.

Återkommer med inköpslistan lite senare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar